Mail forsvinder på min telefon, tablet eller Pc

Opdateret september 2019

Jeg modtager min mail på min telefon (og tablet) og min Pc og oplever ofte, at mails forsvinder fra min telefon, når jeg har læst mail på min Pc eller omvendt. Gamle mail kan forsvinde og mails kan som uønsket mail putte sig i spammappen.

Det første problem opstår ofte, når mail på en Pc læses med et mailprogram som eksempelvis Microsoft Outlook, Live Mail eller Thunderbird. Problemet opstår fordi mailprogrammet er konfigureret til at slette mails på mailserveren, når de er hentet til din Pc. Hvis mailen ikke er læst på eksempelvis telefonen, men kun det såkaldte mail-hoved er indlæst, så kan den resterende del af mailen ikke hentes, hvis den i mellemtiden er blevet slettet på mailserveren. Det modsatte kan også opstå, at mailen er læst på telefonen (eller tablet) og derefter ikke kan åbnes på Pc’en.

Dette problem opstår kun ved anvendelse af POP3 konti, eksempelvis TDC og Yousee mailkonti.

Det opstår ikke ved IMAP-konti eksempelvis gmail.com, hotmail.com, outlook.com, live.com og icloud.com. Husk dog, at hvis du sletter en mail, så forsvinder den fra alle dine enheder og udbyderens mailserver.

Det andet problem med med gamle mails der forsvinder opstår med konti der anvender IMAP protokollen til at hente mail. Denne protokol synkroniserer mellem din enhed og udbyderens mailserver.  Problemet opstår fordi dit mail program er indstillet til kun at hente mails for en begrænset periode. Eksempelvis den sidste måned.

Du kan læse om løsningen heraf i indlægget om Mine gamle mails er forsvundet.

Det tredje problem med mail som ikke kommer frem skyldes ofte at de ligger i mappen med uønsket mail (spam). Hvis du anvender en mail klient/app, så prøv at logge på din udbyders webmail og se om du kan finde mailen i spam mappen med uønsket mail.

Mail protokoller

Du kan læse mere om forskellene på POP3 og IMAP protokollerne i indlægget om E-mail protokoller. Her kan du finder en beskrivelse, som kan hjælpe dig til at løse dit problem.

Microsoft Outlook

Det første problem rettes i Microsoft Outlook ved at vælge

Kontoindstillinger --> Redigere kontoen --> Rediger indstillinger --> Flere indstillinger --> Avanceret

markere gem en kopi af meddelelserne på serveren som vist nedenfor

Gem kopi af mail på mailserveren

Gem kopi af mail på mailserveren

Anvender du et andet mailprogram, eksempelvis Thunderbird, så skal du lede efter tilsvarende indstillinger.

På en iPhone eller iPad (IOS 11 og 12)

Indstillinger -> Adgangskoder og Konti ->  -> Vælg mailkontoen -> Avanceret -> Slet fra Server

Vælg en af nedenstående

iPhone og iPad - Gem en mailkopi på serveren

iOS – Gem en mailkopi på serveren

På ældre versioner af iOS skal du vælge

Indstillinger -> mail, kontakter og kalendere -> vælg mail kontoen -> vælg avanceret.

Android

Anvender du en Android tablet eller smartphone, så skal du lede efter tilsvarende indstillinger.

Flere indlæg om mail

Udgivet i Dine Data, Email og tagget .

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.