Microsoft Outlook vil ikke starte

Den 5. juli 2017  tilføjet beskrivelse af Outlook Tool 3

Hvis Microsoft Outlook ikke vil starte, så er det som regel fordi en postmappe er blevet beskadiget/ødelagt, eller der er opstået en fejl i din Outlook brugerprofil. Microsoft fejlmeddelelser oplyser ikke altid, om det er postmappefilen eller profilen, der er beskadiget/ødelagt. Begge dele kan repareres.

Hvis fejlmeddelelsen ikke angiver, hvad der er årsagen til, at du ikke kan starte Outlook, så bør du først forsøge at reparere postmappefilen.

Sikkerhedskopi af postmappefiler

Første trin er at tage en sikkerhedskopi af dine postmappefiler.

Du skal åbne Kontrolpanelet og vælge (1) Mail Microsoft Outlook.

Konfig af Outlook Mail

Kontrolpanelet Konfiguration af Microsoft Outlook

I dialogboksen vælges (2) datafiler

Konfiguration af mail - Outlook

Dialogboksen konfiguration af mail – Outlook

Du skal nu notere, hvor datafilerne (3) er placeret på i filsystemet. De skal anvendes af reparationsprogrammet.

Outlook datafiler med postmapperne

Reparation af en postmappefil
Du tager først en kopi af dine postmappefiler, som beskrevet ovenfor
Herefter følger du Microsoft vejledning i reparation af Outlook .pst og .ost filer. Der dannes undervejs en backup af din postmappefil, som kan anvende hvis reparationen ikke lykkes.

Vejledningen kan anvendes til Outlook 2003 og nyere versioner. Hvis du har flere postmappefiler, så skal du gentage reparationen med programmet scanpst.exe for hver postmappefil.

Hvis du fortsat ikke kan åbne Outlook, så er det sandsynligvis fordi din Outlook profil er beskadiget.

En Outlook profil kan ikke repareres, men du skal slette den og oprette en ny profil.

Du skal som ovenfor åbne Kontrolpanelet og vælge (1) Mail Microsoft Outlook. I dialogboksen vælges denne gang (4) profiler. Hvis du i den nye dialogboks vælger (5) egenskaber får du adgang til at se opsætningen af dine mailkonti og placeringen af dine postmappefiler.

Du skal notere dig placeringen af postmappefilerne for at kunne genbruge dem på den nye profil. Du skal også notere dig, hvordan dine mailkonti er konfigureret, da disse oplysninger skal anvendes, når du opretter en ny profil. Hvis du har en Microsoft mailkonto, en Gmail, en iCloud, en TDC eller en Yousee mailkonto, så kan du finde konfigurationsoplysningerne i vejledningen om konfiguration af mailkonti.

Du skal også bruge kodeord til dine mailkonti, når du laver den nye profil, så dem skal du finde frem.

Tag en sikkerhedskopi af postmappefilerne.

Du skal nu (6) fjerne profilen. Herefter lukker du dialogboksene.

Start Outlook.

Når Outlook starter, så bliver du anmodet om at tilføje en mailkonto til Outlook. Under oprettelsen skal du for (7) dine POP3 konti (eksempelvis TDC og Yousee) vælge at bruge den (8) postmappefil, der hører til den pågældende mailkonto, så får du automatisk adgang til dine gamle mails i postmappefilen igen. Hvis det er en IMAP konto (eksempelvis Microsoft, iCloud eller Gmail) så skal du genbruge den gamle postmappefil hvis du har kalender, kontakter og opgaver i din gamle kalender, da disse kun gemmes her.

Anvendelse af eksisterende Outlook postmappefil

Har du flere mailkonti, så gentag tilslutning af mail konto til Outlook.

Hvis en postmappefil, der tilhører en POP3 (eksempelvis TDC eller Yousee) konto ikke kan genbruges, når du tilslutter din mailkonto, så lad Outlook oprette en ny postmappefil. Det medfører, at de mails som stadig ligger hos din Internetudbyder bliver hentet igen. Det kan betyde at der hentes et meget stort antal mail, hvis du aldrig har ryddet op via webmail. Hvis din gamle Outlook konfiguration var sat til at slette mail hos Internetudbyderen, så er sidste mulighed for at redde dine gamle mails, at forsøge at tilslutte postmappefilen som en ekstra postmappefil. Hvis det ikke lykkes så kan du finde den i den backup (se backup procedure). Hvis du ikke har en backup, så er de gamle mails tabt for altid og kan ikke genskabes.

Ovenstående udfordring med POP3 mail eksisterer ikke hvis det er IMAP, da dine mails altid vil kunne genfindes hos Internetudbyderen (Eksempelvis Microsoft, Gmail eller iCloud).

Outlook Tools 3 - Værktøj til brug ved reparation
Outlook Tools er et værktøj, der giver adgang til en række forskellige muligheder for at reparere Outlook og PST filerne, hvor Outlook gemmer dine mails.

Programmet fungerer med Vista, Windows 7, Windows 8.1 og Windows 10 samt Outlook 2007, 2010, 2013, 2016 og Office 365.

Outlook Tools

Outlook Tools

 

Posted in Dine Data, Email and tagged .

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.