En Outlook profil kan ikke repareres, men du skal slette den og oprette en ny profil.
Du skal som ovenfor åbne Kontrolpanelet og vælge (1) Mail Microsoft Outlook. I dialogboksen vælges denne gang (4) profiler. Hvis du i den nye dialogboks vælger (5) egenskaber får du adgang til at se opsætningen af dine mailkonti og placeringen af dine postmappefiler.

Du skal notere dig placeringen af postmappefilerne for at kunne genbruge dem på den nye profil. Du skal også notere dig, hvordan dine mailkonti er konfigureret, da disse oplysninger skal anvendes, når du opretter en ny profil. Hvis du har en Microsoft mailkonto, en Gmail, en iCloud, en TDC eller en Yousee mailkonto, så kan du finde konfigurationsoplysningerne i vejledningen om konfiguration af mailkonti.
Du skal også bruge kodeord til dine mailkonti, når du laver den nye profil, så dem skal du finde frem.
Tag en sikkerhedskopi af postmappefilerne.
Du skal nu (6) fjerne profilen. Herefter lukker du dialogboksene.
Start Outlook.
Når Outlook starter, så bliver du anmodet om at tilføje en mailkonto til Outlook. Under oprettelsen skal du for (7) dine POP3 konti (eksempelvis TDC og Yousee) vælge at bruge den (8) postmappefil, der hører til den pågældende mailkonto, så får du automatisk adgang til dine gamle mails i postmappefilen igen. Hvis det er en IMAP konto (eksempelvis Microsoft, iCloud eller Gmail) så skal du genbruge den gamle postmappefil hvis du har kalender, kontakter og opgaver i din gamle kalender, da disse kun gemmes her.

Anvendelse af eksisterende Outlook postmappefil
Har du flere mailkonti, så gentag tilslutning af mail konto til Outlook.
Hvis en postmappefil, der tilhører en POP3 (eksempelvis TDC eller Yousee) konto ikke kan genbruges, når du tilslutter din mailkonto, så lad Outlook oprette en ny postmappefil. Det medfører, at de mails som stadig ligger hos din Internetudbyder bliver hentet igen. Det kan betyde at der hentes et meget stort antal mail, hvis du aldrig har ryddet op via webmail. Hvis din gamle Outlook konfiguration var sat til at slette mail hos Internetudbyderen, så er sidste mulighed for at redde dine gamle mails, at forsøge at tilslutte postmappefilen som en ekstra postmappefil. Hvis det ikke lykkes så kan du finde den i den backup (se backup procedure). Hvis du ikke har en backup, så er de gamle mails tabt for altid og kan ikke genskabes.
Ovenstående udfordring med POP3 mail eksisterer ikke hvis det er IMAP, da dine mails altid vil kunne genfindes hos Internetudbyderen (Eksempelvis Microsoft, Gmail eller iCloud).