Klargøring af smartphone og tablet til reparation

Kontrolleret september 2018

Når en tablet og smartphone skal indleveres til reparation, så bør du, hvis det er muligt at starte tage en backup af dine data og derefter fjerne dem fra devicen.

Tilsigtet eller utilsigtet sker det, at forhandlere inden, under eller efter reparationen af dine digitale devices får kopieret eller på anden måde lagret de oplysninger, der ligger på dit elektroniske udstyr. Disse data kan i værste fald ende hos en helt anden forbruger, hvis udstyret sælges videre.

Dette kan undgås ved at nulstille smartphone eller tablet.

Klargøring omfatter, at du om muligt tager en aktuel backup, ellers må du bruge den seneste backup, som du har lavet, når du får devicen tilbage fra reparation. En reparation indebærer ofte at din device bliver nulstillet/gendannet til fabrikstilstand og derved mistes alle data på devicen, hvis du ikke har sikret dig med en backup.

iPad eller iPhone

Inden reparation

Tag en back-up af indholdet på den enhed, der skal til reparation. Hvis du har mange billeder, så bør de kopieres til enten Google Fotos eller iCloud.

Sikkerhedskopiering til Google Fotos gøres ved at installere Google Fotos og indstille den til at kopierer dine billeder.

Hvis du anvender iCloud, så skal du måske købe ekstra plads på iCloud.

Sikkerhedskopiering foretages således:

Indstillinger --> iCloud --> Sikkerhedskopi

Kontroller at du har aktiveret, det du ønsker at sikkerhedskopiere.

Vælg sikkerhedskopiering

Kontroller at du har noteret din Apple-ID og dit password inden du fortsætter. Afprøv det evt. på https://icloud.com

Nulstilling af iPad eller iPhone

  • Gå til ”Indstillinger”
  • Vælg ”Generelt”
  • Vælg ”Nulstil”
  • Vælg ”Slet alt indhold og indstillinger”
  • Vælg ”Slet iPhone” el. ”Slet iPad” 2 gange

Din iPhone/iPad genstarter og er derefter nulstillet. Enheden vil se ud, som den gjorde, da du købte den, og alle indstillinger og indhold, som du tidligere har lagret på den, vil være slettet.

Efter reparation af iPad eller iPhone

Efter reparationen er det nemt at gendanne alt indhold, og indstillinger.

  • Tænd for din iPad/iPhone og følg skærmdialogen
  • Indtast dit AppleID og kodeord
  • Vælg at gendanne og vælg den seneste sikkerhedskopi fra din iPad/iPhone
  • Nu gendannes devicen med alle dine indstillinger og data

Når du logger på Google Fotos, så har du igen adgang til dine billeder.

> Læs mere i iOS 10 brugerhåndbog

Android enheder

Find brugervejledningen til din device på producentens hjemmeside og følg den. Der er forskelle på hvordan producenterne af Android devices har implementeret backup og gendannelse. Det følgende eksempel er taget fra en Samsung Galaxy TAB S (model SM-800) med Android 6.0.1.

Inden reparation af Samsung Galaxy

Tag en back-up af indholdet på den enhed, der skal til reparation. Kontroller at dine billeder er synkroniseret til Google Fotos!

Gå til Indstillinger — > Konti — > Samsung account — > udfør synkroniering

Nulstilling af Samsung Galaxy

  • Gå til ”Indstillinger” — > Backup og nulstil
  • Vælg “Nulstil til fabriksstandard”
  • Vælg ”Slet alt”

Samsung enheden er derefter nulstillet. Enheden vil se ud, som den gjorde, da du købte den, og alle indstillinger og indhold, som du tidligere har lagret på den, vil være slettet.

Efter reparation af Samsung Galaxy

Efter reparationen er det nemt at gendanne alt nulstillet indhold og indstillinger.

  • Tænd Samsung tablettet og følg skærmdialogen
  • Indtast brugerid til Samsung kontoen og kodeord
  • Vælg at gendanne enheden
  • Nu gendannes enheden med data og apps fra din backup

Når du logger på Google Fotos, så har du igen adgang til dine billeder.

Udgivet i Backup og Gendannelse, iPad Tips, Reparation og tagget , .

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.