Google Backup og Synkronisering

Google har den 12. juli 2017 frigivet et nyt program til brug ved synkronisering af filer på en Pc eller Mac og kopiering af billeder til Google Fotos. Programmet erstatter de to gamle programmer Google Fotos Backup og Google Drive.

Du kan fortsat anvende de to gamle programmer, men de kan ikke længere downloades og installeres.

Du skal fortsat anvende Google Fotos og Google Drev appene på tablets og smartphones med Apple iOS og Android operativsystemerne.

Det nye program Backup og Synkronisering kan på Pc eller Mac anvendes til

  • at kopiere billeder til Google Fotos
  • at oprette et Google Drev

Disse to funktioner fungerer uændret

Som noget nyt er det nu muligt selv at vælge hvilke mapper du ud over Google Drev mappen vil synkronisere med Google Drevet i skyen. Det kan eksempelvis være Outlook pst-filerne med mail eller databaser fra slægtsforskning.

Installation af Google Backup og synkronisering

Programmet downloades fra https://www.google.com/intl/da_ALL/drive/download, hvor det har erstattet det gamle program.

Installer programmet og afslut med at foretage den første indstilling af programmet

Installation af Google Bakcup og synkronisering

Installation af Google Bakcup og synkronisering

  • Tryk på kom god i gang
Login til Google Konto

Login til Google Konto

  • Foretag login til din Google-konto
Vælg mapper til synkronisering

Vælg mapper til synkronisering

  • Vælg mapper – tryk på OK
Konfigurer backup af mapper og fotos

Konfigurer backup af mapper og fotos

  • Vælg de mapper – ud over Google Drev mappen, som skal synkroniseres med Google Drev i skyen
  • Marker Uploadstørrelse Høj kvalitet for billeder
  • Marker Google Fotos, hvis nye billeder i billedmappen skal oploades til Google Fotos
  • Tryk på næste
Mapper til synkronisering på Google Drev

Mapper til synkronisering på Google Drev

  • Vælg hvilke af dine mapper på Google Drev i skyen, der skal synkroniseres med din Pc eller Mac
  • Afslut med at trykke på start

Nu udføres den første synkronisering

Ændring af indstillingerne

Du får adgang til at ændre Indstillingerne via proceslinjen, hvor du markerer Google Drev symbolet, hvorefter indstillingsvinduet vises.

Indstillinger Google Backup

Indstillinger Google Backup

Du kan her vælge at åben Google Drev i Stifinder, Gå til Google Drev Online eller Google Fotos Online.

  • Vælger du indstillinger, præferencer
Indstillinger og præferencer

Indstillinger og præferencer

  • så vises dialogvinduet
Indstillinger Google Backup

Indstillinger Google Backup

hvor du kan vælge

  • Min Pc, hvor du vælger mapper og kopiering til Google Fotos
  • Google Drev, hvor indstillingerne til synkronisering af mappen Google Drev kan ændres
  • Indstillinger konto m.m

Google Drev og Fotos Online

På Google Drev er der i menuen til venstre et nyt menupunkt Computere.

Google Drev Online

Google Drev Online

Her vises som tidligere dit Google Drev, som du har adgang til fra alle dine enheder, hvor du har installeret Google Drev.

Der er et nyt menupunkt Computere, her kan du se de Pc og/eller Mac som du har taget backup fra. Disse mapper er kun tilgængelige på den enhed hvorfra du har taget backup.

Google Backup Computere

Google Backup Computere

Du kan online redigere, omdøb, lave ny filer i disse mapper og der synkroniseres med den enhed, hvor backuppen oprindeligt kommer fra.

Du bør, hvis du tager backup af mere end een Pc ændret navnet fra “Min Pc” til noget mere sigende, så du lettere kan identificere de enkelte PC’er.

Google Fotos fungerer uændret online.

Se Google egen vejledning https://support.google.com/drive/answer/2374987. Vejledningen er i skrivende stund endnu ikke oversat til dansk.

 

Posted in Cloud Service.

Skriv et svar