Har jeg forbindelse til Internettet

Når en Pc har problemer med Internetforbindelsen, eksempelvis fordi den ofte afbrydes eller der er bøvl med lange svartider for dine browsere. Problemer med netværksforbindelsen kan være svære at diagnosticere og løse.

En tablet eller en smartphone har ikke tilsvarende hjælpemidler. Du kan kun lave en hård genstart (Se brugervejledingen til din enhed), og derefter kontakte din teleudbyder. Er der ingen problemer hos teleudbyderen, kan du nulstille enheden og installere operativsystem og apps igen.

På en PC har du nogle hjælpemidler, som beskrevet nedenfor.

Identifikation af problemet

Du skal først kontrollere om de rigtige dioder lyser på dit modem. Hvis de ikke lyser, rigtigt (konstant lys i dioderne – tjek med den vejledning du modtog fra Internetudbyderen), så er det modemmet, der ikke har forbindelse til Internettet.

Du skal genstarte modemet for at se om det hjælper.

Har du også en tablet, kan du prøve om den har forbindelse ellers er næste skridt er at kontakte din Internetudbyder.

Hvis du bruger din smartphone eller en tablet med SIM-kort til denne test, kan du ikke se om den bruger dit trådløse netværk eller telefonforbindelsen.

Når dit modem ser ud til at fungere

Åben et kommandovindue for at kontrollere forbindelsen til nettet og udfør:

    ipconfig

Nu vises konfigurationen af de anvendte ip adresser. Du finder dit modems ip adresse under Default gateway, eksempelvis 192.168.0.1 eller 192.168.1.1. Udfør:

    ping 192.168.0.1

Du skal nu få svar fra modemet fire gange og svartiden skal være i milisekunder (ms). Ofte kun 1 milisekund.

Hvis du ikke får svar så fortsæt under afsnittet problemløsning

Kontroller forbindelsen til Internettet ved at udføre:

    ping 8.8.8.8

Du skal nu få svar fra ip adressen 8.8.8.8, som er Googles DNS server. Svar tiden skal være i milisekunder (ms). Hvis du ikke får svar så kan du prøve med ping 1.1.1.1, som er cloudflares DNS server. Får du ikke svar fra nogen af dem, så har din Pc ikke forbindelse til Internettet ud over den DNS som din Pc selv bruger.

Du skal nu pinge den DNS server, som din Pc anvender. Udfør:

    ipconfig /all

Du finder den i under DNS Server. Prøv at pinge de to adresser der typisk er anført. Det er for TDC 194.239.134.83 og 193.162.153.164. Har du forbindelse hertil, så er problemet ikke hos dig, men formentlig hos din Internetudbyder.

Hvis du ikke får svar så kontakt din teleudbyder. Du kan fortsætte under afsnittet problemløsning

Hvis din browser er langsommere end normalt, så kan det være Pc’en eller din Internetforbindelse

Åben joblisten <CTRL> + <SHIFT> + <ESC> og kontroller CPU, disk og netværksbelastningen. Hvis en eller flere af disse er høje når Pc’en kører i tomgang, så skal du vedligeholde din Pc (Se vejledning herom).

Hvis joblisten ikke giver indikationer på andre fejl så gå til kontrolpanel -> Sikkerhed og vedligeholdelse -> Vedligeholdelse -> Vis oversigt over pålidelighed.

Undersøg her om der er problemer, der kan relateres til netværket.

Du skal via Enhedshåndtering undersøge, om der her er rapporteret en driverfejl på netværkskortet.

Du kan på https://bredbånd.dk/hastighedstest, der kontroller den aktuelle hastighed fra dig og til bredbåndsmåleren.

Problemløsning

Problemet kan være opstået fordi der under konfiguration af netværk er valgt offentlig i stedet for hjemmenetværk

Dette problem kan for trådløst netværk løses ved at gå til Settings -> Netværk og Internet -> WiFi , vælge netværket og markere glem. Herefter tilsluttes der igen til det trådløse netværk

En Ethernet tilslutning kan ikke ændres, men ved at vælge netværket, kan der skiftes mellem offentlig og privat. Det kan man også for trådløst netværk, men den ovenfor anført model giver ofte et bedre resultat

Er problemet ikke løst eller er årsagen en anden end begrænset netværk gå til Settings -> Windows Opdatering og sikkerhed -> Foretag fejlfinding. Her kan du vælge:

  • Interneforbindelser
  • Indgående forbindelser
  • Netværkskort

Hvis det ikke hjælper så kan du forsøge at nulstille netværksstakken manuelt.

Åben kommando vindue eller PowerShell vindue og udfør følgende kommandoer.

Reset netværksstakken

    netsh int ip reset

Det kan være nødvendigt at nulstille winsock eller tcp/ip stakken

    netsh winsock reset catalog

Det kan være nødvendigt at nustille DNS cachen

    ipconfig /flushdns

Afslut med at genstarte Pc’en.

 

Udgivet i Fejlfinding og tagget .