Min trådløse printer virker ikke mere

Genudgivet i september 2018

Hvis du oplever, at du ikke længere kan skrive ud på din trådløse printer, så kan det være fordi din router har givet din printer en anden IP-adresse end den, der blev anvendt, da du installerede printeren. Det kan ske, hvis printeren har været slukket eller routeren er genstartet. Det sidste enten som følge af en opdatering fra din Internetudbyder, en afbrydelse af forbindelsen til Internettet eller strømmen har været afbrudt.

Det kan være vanskeligt at find årsagen til at printeren ikke vil udskrive

Detaljerne i genetablering af forbindelsen afhænger af hvilken router og hvilken printer du har.

Du skal bruge brugervejledningen til dit modem og din printer.

Fejlfindingen er en trinvis proces.

Er der forbindelse til printeren

Først forsøges at etablere forbindelsen med den eksisterende installation.

Hvis printeren har Air print og du har en iPhone eller iPad kan du forsøge at udskrive en mail herfra. Hvis det virker så funger printeren, og der er forbindelse fra routeren til printeren.

Kontroller om der hænger udskrifter i printerkøen

  • Sluk for printeren og tænd den igen.
  • Kontroller om der hænger udskrifter i printerkøen.
  • Gå til indstillinger -> Enheder -> Printere & scannere
  • Marker  den aktuelle printer og vælg Administrer
  • Slet eventuelle dokumenter i køen.
  • Når eventuelle dokumenter i køen er slettet så udskriv en testside
  • Hvis testsiden udskrives så er problemet løst.
  • Hvis siden ikke udskrives, så skal den slettes i udskriftskøen.

Kontroller om PC’en kan kontakte printeren

Åben din browser og gå til en side på Internettet, tryk på <CTRL> + F5 for at være sikker på, at browseren har hentet en ny side i stedet for at hente den fra cachen på Pc’en for at kontroller, at Pc’en har forbindelse til routeren/kabelmodemet.  Hvis du ikke har forbindelse til Internettet så gå til vejledningen om at fejlfinde en manglende internetforbindelse.

Hvis printeren har et display find den IP adresse, som printeren har fået af routeren/kabelmodemet. Udskriv også en side med oplysninger om printerens netværkstilslutning. Du skal eventuelt senere anvende den MAC adresse, som du finder i displayet eller på udskriften.

Åben et kommandovindue med <WINDOWS> + R, skriv cmd og tryk på <ENTER>.

Udfør følgende kommando:

ping <den IP-adresse du fandt på printeren Eksempelvis ping 192.168.0.15>

Du skal få fire svar fra printeren med svartider på nogle få milisekunder.

Hvis printeren svarer så gå til Sletning og geninstallation af printerdriveren nedenfor.

Hvis printeren ikke svarer så fortsætter du til næste trin.

Kontroller den IP adresse som Pc’en anvender

Næste trin er at kontroller om printeropsætningen på Pc’en er sat op til at anvende denne IP adresse du fandt i forrige trin.

Bemærk at dette trin i fejlfindingen afhænger af hvilken printer du har, Eksemplet er med en HP printer.

På din PC skal du starte printerens opsætningsprogram, som er installeret på Pc’en. På instillingssiden (HP Printere) vælges ikonet Værktøjer.

Indstilling af HP Printer

Indstilling af HP Printer

nu vises siden, hvor IP adressen kan ændres.

Værktøj til indstilling af printer

Værktøj til indstilling af printer

Indtast Ip adressen som du tidligere indtastede i Routeren og tryk på <Test>

Indtast printerens IP adresse

Indtast printerens IP adresse

Nu er printeren fundet og tryk på gem

Gem den nye IP adresse

Gem den nye IP adresse

Afslut med at udskrive et dokument eller mail på printeren.

Hvis det lykkedes så gå til Giv din printer en fast ip adresse nedenfor.

Hvis det ikke lykkedes så fortsæt med næst trin.

Sletning og geninstallation af printerdriveren

Du skal via vejledningen til printeren finde ud af, hvordan du henter et opdateret installationsprogram til din printer, som skal anvendes, hvis det ikke lykkes for Windows at geninstallere printerdriveren.

Download printerinstallationsprogrammet inden du fortsætter.

  • Sluk for printeren og tænd den igen.
  • Kontroller om der hænger udskrifter i printerkøen.
  • Gå til indstillinger -> Enheder -> Printere & scannere
  • marker  den aktuelle printer og vælg Administrer
  • Slet eventuelle dokumenter i køen
  • Kør fejlfindingsværktøjer og udskriv derefter en ny testside.
  • Hvis siden ikke blev udskrevet, gå tilbage til siden Printer og scannere
  • Marker printeren og vælg Fjern enhed
  • Gå til Kontrolpanel -> enheder og printere og fjern den hvis den stadig vises her

Udfør dernæst følgende for at fjerne printerdriverne:

  • Windows + R, skriv Cmd og tryk på Enter
  • Skriv printui.exe /s og tryk på Enter
  • Klik på faneblad Drivere.
  • Marker driveren til den aktuelle printer og klik på Fjern
  • Vælg Fjern kun driverne og tryk på OK og tryk på Ja
  • Vælg Udfør og klik på udfør og OK
  • Luk vinduet egenskaber for Printerserver
  • Højreklik på Windows ikonet på proceslinjen og vælg Enhedshåndtering
  • Marker den øverste ikon i vinduet, højreklik og søg efter hardware ændringer
  • Nu skal Windows finde og installere printerdriveren.

Hvis printerdriven ikke blev fundet så gå til Geninstallation af printeren nedenfor.

Giv din printer en fast IP adresse

Detaljerne i dette trin afhænger af hvilken router/kabelmoden du har. Eksemlet er med et Yousee kabelmoden Sagemcom FA@ST 3890.

Med Yousee kabelmodem med Internet via Kabel TV:

  1. Åben din browser og gå til adressen http.//192.168.0.1 og log på som administrator bruger. Brugernavn og kodeord finder du på mærkaten bagpå routeren.
  2. I menuen til venstre på skærmbilledet skal klikke på punktet Basic.
  3. Klik på Add Entries.
  4. Indtast nu oplysningerne om  printerens IP adresse og MAC adresse, som du finder på udskriften om printerens netværkstilslutning eller via Printerens display.
  5. Tryk på <Apply/Save> for at tilføj oplysningerne til tabellen over de reserverede IP adresser.
  6. Log ud af din router.

Klik på billedet for at se stor størrelse og bladre mellem de to billeder.

Nu du er inde i din router bør du ændre kodeord for administratorbrugeren til et du selv har valgt.

Geninstallation af printerprogrammerne

Du skal til dette trin anvende det printerinstallationsprogram du tidligere downloadede fra Printerproducentens hjemmeside.

Hvis ovenstående ikke virkede kan du prøve at slette printeren og alle printerprogrammerne, genstarte din Pc og derefter geninstallere printeren.

Sletning af printeren udføres som anført ovenfor under sletning og geninstallation af printerdriveren.

Du sletter printerprogrammerne via Kontrolpanel -> programmer og funktioner.

Du følger vejledningen til din printer for at installere printeren.

Den sidste udvej

Kan du ikke få det til at virke er sidste udvej at tilslutte printeren via et USB kabel.

Alternativt kan du geninstallere Windows. Husk at tage backup inden, så du kan genindlæse dine data.

Udgivet i Fejlfinding, Printer og tagget , .

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.